Branżowy Zakład Doświadczalny
Budownictwa Drogowego
i Mostowego Sp. z o.o.

Strona główna  O firmie  Oferta  Sklep internetowy  Informacje  Kontakt


 

WYMAGANIA TECHNICZNE DOTYCZĄCE NAWIERZCHNI DROGOWYCH

 

 

1. Geneza opracowania wymagań technicznych

Koncepcja opracowania wymagań technicznych na potrzeby drogownictwa narodziła się w chwili wprowadzenia przez Polski Komitet Normalizacyjny norm europejskich (PN-EN) w miejsce dotychczasowych polskich norm (PN). Wynikało to ze wstąpienia w 2004 r. Polski do Unii Europejskiej i potrzeby zharmonizowania wymagań dotyczących wyrobów budowlanych z obowiązującymi na wspólnym rynku.

Normy europejskie mają charakter klasyfikacyjny tj. nie podają konkretnych wymagań do stosowania, a jedynie parametry wyrobu, które producent ma zadeklarować zgodnie z przewidzianymi w normie badaniami i procedurą. W tej sytuacji kadra inżynieryjna oczekiwała otrzymania wskazówek, co do wymagań dla materiałów do zastosowania w Polsce uwzględniających rodzime realia, tradycję techniczną oraz uwarunkowania klimatyczne, a jednocześnie zmienione metody badawcze. Rozwiązaniem problemu miały być dokumenty aplikacyjne do norm. Dyskusja o potrzebie opracowania dokumentów aplikacyjnych skupiła się początkowo bardziej nad stroną formalną ich wprowadzenia niż nad merytoryczną treścią. Lansowano pomysł wprowadzania dokumentów w formie ministerialnego rozporządzenia lub załącznika do norm. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej nie było skłonne do tworzenia nowych rozporządzeń, co można tłumaczyć brakiem odpowiedniej delegacji ustawowej. Polski Komitet Normalizacyjny, z kolei,  stał początkowo na stanowisku, że normy europejskie, a w szczególności normy zharmonizowane muszą być publikowane wiernie z oryginałem, bez żadnych uzupełnień krajowych.

Ostatecznie w 2008 i 2009 r. wydano pierwsze dokumenty aplikacyjne w postaci wymagań technicznych. Uzyskały one rekomendację Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka do stosowania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, ale nie stanowiły aktu prawnego. Były to:

  1. Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach publicznych. WT-1 Kruszywa 2008 (zarekomendowane 30 września 2008 r.),
  2. Nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych. WT-2 Nawierzchnie asfaltowe 2008 (zarekomendowane 26 lutego 2009 r.),
  3. Kationowe emulsje asfaltowe. WT-3 Emulsje asfaltowe 2009 (zarekomendowane 26 lutego 2009 r.).

Opracowania te wydawane przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów miały być początkiem całej serii dokumentów aplikacyjnych dla zharmonizowanych norm na materiały stosowane w drogownictwie. Miały one pewne niedostatki i niekonsekwencje fazy początkowej np. WT-1 zawierała swego rodzaju korektę normy na kruszywa, a WT-2 nie skupiała się na wymaganiach materiałowych, lecz zawierała także wskazówki wykonawcze. Niestety inicjatywa ta uległa zaniechaniu; poprzestano na wyżej wspomnianych opracowaniach.

Kolejne tytuły wymagań technicznych dotyczące materiałów do podbudów oraz skorygowane i zaktualizowane wersje wyżej wymienionych wymagań dla kruszyw i mieszanek mineralno-asfaltowych wydano w 2010 r. Tym razem wprowadzono je zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad jako wymagania obowiązujące na drogach w gestii tej instytucji. Kolejne zarządzenia GDDKiA wprowadzały jeszcze modyfikacje i uzupełnienia, lecz nowych tytułów nie opracowano. Wymagania dla emulsji asfaltowych ukazały się zaś w formie załącznika krajowego do odpowiedniej normy.

 

 


do góry

 

 

2. Zarządzenia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dotyczące wymagań technicznych

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad podpisał zarządzenie nr 102 z dnia 19 listopada 2010 r. w sprawie stosowania wymagań technicznych na drogach krajowych.

Zarządzenie ustalało, że w dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, opisujących przedmiot zamówienia na roboty budowlane na drogach krajowych zaleca się do stosowania następujące opracowania:

  1. Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych WT-1 2010 Wymagania techniczne,
  2. Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych WT-2 2010 Wymagania techniczne (dotyczące wymagań dla mieszanek mineralno-asfaltowych),
  3. Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych WT-4 2010 Wymagania techniczne,
  4. Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym do dróg krajowych WT-5 2010 Wymagania Techniczne.

Zarządzenie nr 45 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 25 września 2014 roku zmieniające zarządzenie w sprawie stosowania wymagań technicznych na drogach krajowych - uchyliło obowiązywanie Wymagań technicznych WT-1 2010 i WT-2 2010.

W ich miejsce Zarządzenie nr 46 z dnia 25 września 2014 roku w sprawie stosowania wymagań technicznych na drogach krajowych dotyczących kruszyw do mieszanek mineralno-asfaltowych wprowadziło WT-1 2014,
a Zarządzenie nr 47 z dnia 25 września 2014 roku w sprawie stosowania wymagań technicznych na drogach krajowych dotyczących mieszanek mineralno-asfaltowych - wprowadziło WT-2 2014.

Po upływie ok. 2 miesięcy Zarządzeniem nr 54 z dnia 18 listopada 2014 roku wprowadzono nowy tekst WT-2 2014 (listopad).

Następnie Zarządzeniem nr 7 z dnia 9 maja 2016 roku wprowadzono Wymagania techniczne WT-2 2016. Część II. Wykonanie warstw asfaltowych,
a Zarządzeniem nr 8 z dnia 9 maja 2016 roku wprowadzono korektę WT-1 2014 poprzez usunięcie z treści punktu 5.8.

 

 


do góry

3. Dostępność wymagań technicznych

Wymagania techniczne GDDKiA są dostępne na stronie internetowej: www.gddkia.gov.pl w zakładce „dokumenty techniczne”.

Objętość wymagań technicznych jest następująca: WT-1 2014 – 32 strony, WT-2 2014 – 50 stron, WT-2 2016 Część II – 33 strony, WT-4 – 48 stron i WT-5 – 99 stron formatu A4.

 

 


do góry

4. Ogólne specyfikacje techniczne oparte na aktualnych wymaganiach WT

Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego Sp. z o.o. informuje, że dostępne są ogólne specyfikacje techniczne (OST), zawierające postanowienia

WT-1 2014, WT-2 2014 i WT-2 2016. Część II:

punktor D-04.07.01a Podbudowa z betonu asfaltowego 2016,
punktor D-05.03.05a Nawierzchnia z betonu asfaltowego. Warstwa ścieralna 2016,
punktor D-05.03.05b Nawierzchnia z betonu asfaltowego. Warstwa wiążąca i wyrównawcza 2016,
punktor D-05.03.05c Nawierzchnia z betonu asfaltowego o wysokim module sztywności 2016,
punktor D-05.03.07a Nawierzchnia z asfaltu lanego 2016,
punktor D-05.03.12a Nawierzchnia z asfaltu porowatego 2016,
punktor D-05.03.13a Nawierzchnia z mieszanki mastyksowo-grysowej (SMA) 2016,
punktor D-05.03.24a Nawierzchnia z betonu asfaltowego do bardzo cienkich warstw (z mieszanki BBTM) 2016,

WT-4 2010 „Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych”:

punktor D-04.04.00a Podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa niezwiązanego 2013,
punktor D-04.04.02a Podbudowa pomocnicza z mieszanki kruszywa niezwiązanego 2013,
punktor D-04.04.02b Podbudowa zasadnicza z mieszanki kruszywa niezwiązanego 2013,
punktor D-05.01.04a Nawierzchnia z mieszanki kruszywa niezwiązanego 2013,

WT-5 2010 „Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym dla dróg krajowych”:

punktor D-04.05.01a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa związanego hydraulicznie cementem 2012,
punktor D-04.05.02a Podbudowa i podłoże ulepszone z gruntu ulepszonego wapnem (wg PN-EN 14227-11 oryg.) 2012,
punktor D-04.05.03a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa związanego hydraulicznie popiołem lotnym 2012,
punktor D-04.05.04a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa związanego hydraulicznie granulowanym żużlem wielkopiecowym 2012,
punktor D-04.05.05a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa związanego gotowym wyrobem hydraulicznego spoiwa drogowego 2012.
 

 Aktualność: 22 października 2018 r.

 

 


do góry