Uszczelnienia styków krawężników i dylatacji z warstwą ścieralną
nawierzchni z betonu asfaltowego
Uszczelnienie powinno się stosować głównie od strony ścieku oraz
na całej długości dylatacji na wszystkich obiektach mostowych.
Do uszczelnień stosuje się asfaltowo-kauczukowy kit stosowany na
zimno, produkowany w profilowanych taśmach o odpowiedniej szerokości i
grubości ok. 10 mm. Materiał ten charakteryzuje się dużą elastycznością
w szerokim zakresie temperatur, nie staje się kruchy w temp. -30o
C, a przy podwyższonych temperaturach (do 100o C) nie spływa
ze szczelin pionowych; wykazuje bardzo dobrą przyczepność do
uszczelnianych elementów (betonowych, kamiennych, metalowych,
bitumicznych i z tworzyw sztucznych) po odpowiednim zagruntowaniu
powierzchni. Materiał ten wykazuje ponadto odporność na roztwory soli
mineralnych, kwasów i zasad organicznych oraz posiada dobrą odporność
na starzenie się w warunkach eksploatacji i niezmienną przyczepność do
krawędzi szczelin.
Taśmę z kitu należy naklejać na zagruntowaną powierzchnię styku
bezpośrednio przed układaniem warstwy ścieralnej nawierzchni. Muszą być
przy tym zachowane reżimy: odpowiednich warunków atmosferycznych (brak
opadów i temperatura otoczenia powyżej +10o C), czystości i
suchości powierzchni styku. Pozostawienie odkrytej taśmy na dłużej niż
24 godziny jest niedopuszczalne.
Gorąca nawierzchnia warstwy ścieralnej dociska taśmę,
przez co następuje częściowe jej stopienia. Tworzy się w ten sposób
nieprzepuszczalna dla wody spoina.
Możliwe jest także uszczelnienie styków z zastosowaniem odpowiednich
mas zalewowych asfaltowo-elastomerowych. Wymaga to wycięcia lub
wyrobienia rowków o szerokości ok. 1 cm wzdłuż uszczelnianych styków,
co niekiedy jest kłopotliwe (rys. 1 i 2).
Rys. 1 Przykład uszczelnienia styku nawierzchni z
krawężnikiem
Rys. 2 Przykład uszczelnienia dylatacji mostowej
|